Saturday 20 April 2019

TOPIK 1: SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN

Pengertian Sosiologi


Tujuan utama sosiologi ialah untuk mengetahui struktur asas masyarakat manusia, mengenal pasti tekanan-tekanan utama yang melemahkan mereka dan mempelajari syarat-syarat yang membentuk kehidupan sosial mereka.


Perspektif Sosiologi


Tumpuan perspektif sosiologi adalah pada tingkah laku, masyarakat, memahami corak interaksi dan proses kelompok.



Mikro : Berkait rapat dengan Teori Interaksionisme Simbolik (kajian temu bual)
Makro : Berkait rapat dengan Teori Fungsionalisme & Teori Konflik (soalan kaji selidik / questionnaire


Definisi Sosiologi
Sosiologi dapat didefinisikan sebagai kajian saintifik mengenai interaksi sosial dan organisasi (Vander Zanden 1996). Manakala menurut Jary & Jary (1995), sosiologi merupakan kajian sainstifik mengenai masyarakat dari pelbagai perspektif seperti fungsi masyarakat, berbentuk organisasi dan lain-lain.



1. Teori Fungsionalisme


  • Dipelopori oleh Auguste Comte (1798-1857)
  • Teori ini mengkaji fungsi perlakuan sosial atau institusi dalam kegiatan-kegiatan yang menyumbang kepada penerusan masyarakat.
  • Brinkerhoff & White (1989) telah merumuskan tiga andaian utama ahli-ahli fungsionalisme iaitu stabiliti, harmoni dan evolusi.

🔺Teori Fungsionisme Dalam Pendidikan

  • Mengikut teori ini, tugas utama pendidikan ialah untuk mensosialisasikan kanak-kanak- dengan norma, nilai-nilai dan peraturan yang terdapat dalam sesebuah masyarakat.
  • Menurut Durkheim (1961), nilai moral merupakan asas peraturan sosial & masyarakat yang disemai dalam kanak-kanak melalui sistem pendidikan.
  • Teori ini menekankan kepada struktur dan fungsi organisasi.
Contoh :

Dalam sesebuah sekolah kita dapat melihat bagaimana struktur sekolah dibentuk & bagaimana setiap ahli dalam sekolah berfungsi untuk memastikan sekolah mencapai visi & matlamat yang telah ditetapkan.



2. Teori Konflik

  • Dipelopori oleh Karl Marx (1818-1883)
  • Teori ini menganalisis konflik-konflik yang berlaku dalam masyarakat.
  • Mengkritik golongan kapitalisme yang memiliki kuasa untuk mencipta peraturan khususnya untuk melindungi kepentingan diri.
  • Menimbulkan persoalan sama ada struktur-struktur masyarakat seperti ekonomi, pendidikan, politik sosial dan agama membawa kesejahteraan kepada manusia atau sebaliknya.


🔺Teori Konflik Dalam Pendidikan

  • Max Weber (1964-1920) telah mengaikan teori konflik dengan pendidikan. Beliau menegaskan bahawa funsi utama sekolah ialah untuk mendidik pelajar tentang status budaya.
  • Hubungan antara kuasa & kepentingan akan menimbulkan konflik antara individu & kumpulan, ia akan mempengaruhi sistem pendidikan dalam masyarakat tersebut.
  • Konflik sering berlaku dalam sekolah di antara ahli-ahlinya.
Contoh :
Guru diarah melakukan kerja-kerja pentadbiran pada masa yang sama mereka perlu menjalankan tugas mengajar.



3. Teori Interaksionisme Simbolik

  • Dipelopori oleh George Herbert Mead (1863-1931)
  • Teori ini mengkaji bagaimana individu menginterpretasi dan bertindak menurut kemahuan masing-masing dalam masyarakat.
  • Interaksi sosial amat penting dalam menghubungkan manusia dengan dunia luar.
  • Asas penting teori Interaksionisme Simbolik :
  1. Mengkaji makna simbolik
  2. Mengkaji makna yang tersirat secara subjektif


🔺Teori Interaksionisme Simbolik Dalam Pendidikan

Teori interaksi simbolik adalah teori yang bersifat mikro. Perspektif teori ini mengkritik teori fungsionalisme & konflik kerana terlalu bergantung kepada pendapat bahawa manusia keseluruhannya dibentuk oleh sistem sosial. Bagi teori interaksionisme, manusia tidak pasif dan menekankan bahawa interaksi sosiallah yang menbentuk realiti.



RUMUSAN


Sosiologi melibatkan manusia, oleh itu, skop kajian adalah sangat meluas. Pendidikan pula dikelilingi dengan unsur kemanusiaan dan pendidik harus tahu peranan mereka dalam dunia sosial. Masyarakat sangat berkait rapat dengan sosiologi. Oleh itu, pendidikan dan sosiologi adalah suatu perkara yang sangat berkait rapat antara satu sama lain. Fenomena-fenomena yang berlaku dalam dunia pendidikan termasuk sekolah perlu dianalisis dalam perspektif sosiologi.

No comments:

Post a Comment